ΙΣΤΟΡΙΑ
Κατά την διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας , ένα από τα βασικά μέσα μετακίνησης ήταν το πλεούμενο. Ένας από
τους προφανείς λόγους είναι ότι η γη καλύπτεται κατά 75% από νερό. Το σκάφος, έδωσε στον άνθρωπο την
ευκολία της μετακίνησης, σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από την μετακίνηση στην στεριά. Η μετακίνηση μέσω του
υδάτινου στοιχείου , είτε μέσω θάλασσας, είτε μέσα στα ποτάμια και τις
λίμνες, έδωσε στον άνθρωπο την δυνατότητα αναζήτησης τροφής και
ελέγχου μεγαλύτερων περιοχών . Η σχέση του ανθρώπου με το σκάφος
φαίνεται ότι αρχίζει από την Ινδονησία 900.000 χρόνια πριν, στην νήσο
Flores. Στην περιοχή του Πρέβελη στην Κρήτη, υπάρχουν μελέτες ότι
130.000 χρόνια πριν υπήρχε ανθρώπινη θαλάσσια δραστηριότητα
.Επίσης, επιβεβαιωμένες γνώσεις για τον μοντέρνο άνθρωπο, δείχνουν
ότι η Αυστραλία εποικήθηκε με την χρήση σκαφών 60.000 χρόνια πριν.
Μονόξυλα σκάφη έχουν βρεθεί και συντηρούνται , ως τα αρχαιότερα
ευρήματα . Το παλαιότερο σκάφος μονόξυλο 8.500 ετών, είναι το PESSE
CANOE και βρέθηκε στην Ολλανδία . Επιστημονικά έχει αποδειχθεί ότι με
σκάφος από πάπυρο (ΠΑΠΥΡΕΛΛΑ) το 10.000 πχ , γινόταν μεταφορά
πετρωμάτων από την Μήλο στο Φραγχθι (κοντά στο σημερινό Τολό) της
Ανατολικής Πελοποννήσου.
Το παλαιότερο εύρημα σκάφους με πανιά βρέθηκε αποτυπωμένο πάνω σε
ένα δίσκο στο Κουβέιτ και ανάγεται στα 5000 χρόνια πχ..
Η παλαιότερη αναφορά σε κανονική κατασκευή και σχεδιασμό σκαφών
αναφέρεται στον ποταμό Ινδό , πριν 5000 χρόνια. Πρώτες μετακινήσεις με
βοήθεια από τον αέρα πιστεύεται ότι έγιναν στην Ινδονησία. Στην Μεσόγειο
όμως τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι 3.500 χρόνια πριν,
είχαν αρκετές γνώσεις κατασκευής σκαφών και τα σκάφη τους ταξίδευαν
μεγάλες αποστάσεις στην θάλασσα και στον ποταμό Νείλο. Τα σκάφη αρχικά
ήταν φτιαγμένα από πάπυρο δέρμα κλπ και μπορούσαν να έχουν περίπου 40 κουπιά, ή πανιά για την κίνηση.
Χρησιμοποιούνταν για την προστασία την μετακίνηση ανθρώπων και την μεταφορά αγαθών . Τα πανιά από
ανέκαθεν ήταν ο μόνος τρόπος που μπορούσε να ταξιδέψει ο άνθρωπος σε μεγάλες αποστάσεις διαπλέοντας την
Μεσόγειο και αργότερα τον Ατλαντικό.
Στην Αίγυπτο από αρχαίων χρόνων υπήρχε η η Φελούκα με ένα είδος πρωτοτριγωνικού πανιού . Ακόμα αυτό το
είδος σκάφους μετά από χιλιάδες χρόνια εξακολουθεί να υφίσταται. Βασίζεται στην ύπαρξη μιας ΑΝΤΕΝΝΑΣ πάνω
στην οποία στηρίζεται το πανί, και όλο αυτό το σύνολο με την σειρά του στηρίζεται πάνω στο άλμπουρο.
Στην Ανατολική Μεσόγειο, οι πολιτισμοί που αναπτύχθηκαν σε εκείνη την περιοχή έφεραν παράλληλα και άνθηση
της ναυπηγικής τέχνης.
Ναυπηγικά τα πλοία γινόντουσαν με τον κελυφωτό τρόπο. Μετά τον 7 μ.Χ αιώνα μέχρι και σήμερα,
χρησιμοποιείται ο σκελετικός τρόπος ναυπήγησης. Τα κελυφωτά κατασκευαζόντουσαν με βάση και σχήμα το
πέτσωμα (εξωτερικό φλοιό του σκάφους, στήσιμο της καρένας και με υποστήριξη από έναν ξύλινο ενδοσκελετό.
Πρωτοριγωνικό πανίi
Στα κελυφωτά σκάφη η ποσότητα ξυλείας που χρειάζονταν ήταν τεράστια και πολλά από αυτά γινόντουσαν από
δέρμα. Οι εργατοώρες κατασκευής ήσαν πολλαπλάσιες. Τα σκελετικά ναυπηγούμενα σκάφη, βασίζονται στην
κατασκευή ενός σκελετού πάνω στον οποίο στήνονται οι σανίδες.
Στην Φοινικική περίοδο τα ιστιοφόρα πλοία οργώνουν την Μεσόγειο και αναπτύσσεται ο πολιτισμός η
ανάπτυξη και το εμπόριο. Οι ανασκαφές που αναφέρονται στην Αίγυπτο του 2500 πχ. μάς έδωσαν το πρώτο άθικτο
και πλήρες σκάφος που υπάρχει σε μουσείο. Το 2.000 πχ, ήταν η απόλυτη κυριαρχία των Μινωιτών στην Μεσόγειο.
Στην Μυκηναϊκή περίοδο, τα θαλάσσια ταξίδια
φτάνουν μέχρι και την Ιταλία, και βέβαια σε όλη την
Ανατολική Μεσόγειο και μέχρι την Τροία.
Στην Αρχαία Ελλάδα λίγο αργότερα εμφανίζονται
εκτός από τα μεταφορικά σκάφη και τα πρώτα
εξοπλισμένα σκάφη με μεγάλες δυνατότητες
ταχύτητας, και εμβολισμού κατά άλλων πλοίων
(διήρης και τριήρης). Η Εκπληκτική δυναμική της
Αρχαίας Ελλάδος έγινε πραγματικότητα με την
βοήθεια και την υπεράσπιση από τις τριήρεις και
γενικότερα την ισχυρή παρουσία σε πολεμικά και εμπορικά πλοία. Αυτά τα σκάφη απέκρουσαν και κατέστρεψαν
τους εχθρικούς στόλους με αποτέλεσμα να είναι απόλυτη η κυριαρχία τους στην Μεσόγειο. Αυτό συνετέλεσε στην
ανάπτυξη και την εξάπλωση των αποικιών και του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού.
Το 1000 πχ γίνονται οι πρώτες αναφορές σε αστροναυτιλία σε κείμενα του Ομήρου.
Στην Ελληνο Ρωμαϊκή εποχή είχαμε ένα γιγαντισμό του μεγέθους των πλοίων με ορισμένα από αυτά να
φτάνουν και τα 70-80 μέτρα. Οι πολυήρεις ήσαν σκάφη τεσσαρακόντοροι ή πεντηκόντοροι δλδ με σαράντα ή
πενήντα πάγκους κουπιών !!
Τον όγδοο αιώνα οι Βίκινγκς τοποθετούν τις πρώτες καρίνες σε σκάφη. Σε πρότερα χρόνια η καρίνα ήταν πολύ
μικρή . Είχε σαν αποτέλεσμα να γίνουν τά σκάφη πιο σταθερά και να μειωθεί σημαντικά ο Διατοιχισμός
Στην μετά Αλεξανδρινή εποχή το σημαντικότερο ναυπηγικό τεχνολογικό επίτευγμα που έγινε στα πλαίσια των
γιγαντο κατασκευών, , ήταν με σχεδιασμό του Αρχιμήδη , το φορτηγό – πολεμικό πλοίο ΣΥΡΑΚΟΥΣΙΑ που
συγκρίνεται με τα σημερινά Αεροπλανοφόρα. Είχε το εκπληκτικό βάρος των 5.000 τόνων με τέσσερα
καταστρώματα. !! Οι γιγαντο κατασκευές συνεχίστηκαν για αρκετά χρόνια μετέπειτα. Ναυπηγικά δεν υπήρξε καμία
περαιτέρω βελτίωση την Ελληνορωμαϊκή εποχή.
Τον πρώτο αιώνα ΜΧ ανακαλύπτεται το σταθερό πηδάλιο στην Κίνα
Στην Βυζαντινή εποχή συναντάμε πλοία όπως ο Δρόμωνας, το Χελάνδιον
(πρόδρομος της Καραβέλας) , ο Πάμφυλος, η Γαλέα (πρόδρομος της Γαλέρας)
και ο Ουσιακός.
τριήρης
Στην Ελληνική επανάσταση του 1821 συναντάμε πλοία όπως
το πυρπολικό Μπρίκι, οι Πάρωνες, η Κορβέτα και η Γαλεάσσα . Η
συνέχεια είναι αλματώδης με την παρουσία του ατμού, των
μηχανών εσωτερικής καύσεως και τα σιδερένια πλοία.
Πανιά των σκαφών Τα πρώτα σκάφη με μπροστινό τριγωνικό πανί ήταν τα Αιγυπτιακά σκάφη στον Νείλο. Για
πολλά χρόνια συνεχίστηκε η παρουσία σκαφών με πανιά παραλληλόγραμμου σχήματος και δέχονται τον αέρα
μόνον από την πρύμνη. Μετά από εξελίξεις στην ναυπηγική και στην κατασκευή πανιών, φτάνουμε στην εποχή των
μεγάλων ανακαλύψεων και της εξερεύνησης του κόσμου. Οι Βερβερίνοι πειρατές είχαν μπροστινά πανιά στα
σκάφη τους, και οι σύγχρονες έρευνες έδειξαν ότι με τις μεθόδους τους μπορούσαν να πηγαίνουν ακόμα και 20
μοίρες προς τον άνεμο.
Το 1520 ο Antonio Pigafetta , συνοδεύοντας τον Μαγγελάνο στην πρώτη εξερεύνηση της γης αναφέρει τα
καταμαράν και τα τριμαράν σαν ιπτάμενα αντικείμενα! Το 1686, ο William Dampier μέτρησε την ταχύτητά τους σε
18 κόμβους!
ΠΥΞΙΔΑ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ.
Ο Ερατοσθένης το 245 πχ ανακάλυψε ότι η γή είναι σφαίρα με περίμετρο 39.700 χιλιόμετρα. Οι
σημερινοί την υπολογίζουν σε 40.000 χιλιόμετρα και παράλληλα ανακάλυψε την έννοια του
γεωγραφικού πλάτους
Ο Ίππαρχος τον 2ο ΠΧ αιώνα ανακάλυψε τον ΑΣΤΡΟΛΑΒΟ- το αρχαιότερο GPS) .
Η Πυξίδα ανακαλύφθηκε από τους Κινέζους το 200 π.χ . Καθ όλη την διάρκεια της ναυτικής ιστορίας η
παρουσία και η χρήση της πυξίδας (και του αστρολάβου μέχρι τον 18ο αιώνα) είναι σημαντική, Η
μετακίνηση μέσω θαλάσσης και ποταμών έφερε την μεγάλη αλλαγή στην ιστορία και στους πολιτισμούς.
Οι ανακαλύψεις νέων πολιτισμών σε όλες τις ηπείρους και η μεταφορά προϊόντων από εξωτικές χώρες,
ενίσχυσε παράλληλα με την ανακάλυψη της Αμερικής και την σημαντική τάση επικράτησης και δύναμης
Ευρωπαϊκών χωρών , μέσω των αποικιών τους.
Το 1750 ο Τζον Κάμπελ ανακαλύπτει τον Εξάντα.
ΤΟ YACHTING ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
Τον 16-17ο αιώνα εμφανίζονται τα πρώτα δείγματα χρήσης ιστιοπλοϊκών
σκαφών για αναψυχή αντί για μεταφορές ή για εχθροπραξίες. Στην Ολλανδία
υπήρχε ο μεγαλύτερος στόλος από τους Ολλανδούς εμπόρους που έφερναν είδη
από τις αποικίες. Εκεί άρχισε να δημιουργείται η επιθυμία για μια νέας μορφή
Αστρολάβος Αρχαία κινέζικη πυξίδα
Εξάντας
διασκέδαση. Μικρά σκάφη ελαφριά και εύκολα στην χρήση χρησιμοποιούντο για αυτή την διασκέδαση . το
Ολλανδικό τους όνομα ήταν Jaght.
Το 1660, το πρώτο Jaght- (yacht αγγλιστί) έφτασε στην Αγγλία, ως επιλογή του βασιλέα Καρόλου του Δεύτερου
της Αγγλίας για την μεταφορά του στην Αγγλία και την αποκατάσταση του στον θρόνο. Από τότε, προτιμήθηκε για
την μεταφορά σπουδαίων προσώπων . Οι Ολλανδοί έκανα δώρο στον βασιλέα ένα τέτοιο σκάφος και το ονόμασε
«MARY». Το είδος αυτό του σκάφους, άρεσε στην Βασιλική οικογένεια . Οι σύμβουλοι και αυλικοί του,
ακολούθησαν το παράδειγμά του και κατασκεύασαν ανάλογα σκάφη. Ο αδελφός του James, Δούκας της Υόρκης
έδωσε άμεσα παραγγελία στο ναυπηγείο του Deptford ώστε να κατασκευαστεί το «Anne», ένα ολόιδιο σκάφος με
του Βασιλέα. Με αυτά τα δυο σκάφη και με στοίχημα 100 λίρες, έκαναν αγώνα μέσα στον Τάμεση ποταμό,
δημιουργώντας την πρώτη κίνηση στον τομέα αναψυχής και αγώνα στην ιστορία της ιστιοπλοΐας μεταξύ των
πόλεων Greenwich και Gravesend.
Το πρώτο Yachting club «Τhe Water Club» έγινε πραγματικότητα στο λιμάνι Cork το 1720. Το άθλημα ήταν για τους
εξαιρετικά πλούσιους και διάσημους της εποχής. Μετά το 1840-1850 εμφανίστηκε ο ατμός και λίγο αργότερα το
1860 εμφανίστηκε η πρώτη μηχανή εσωτερικής καύσης. Το πρώτο μισό του εικοστού αιώνα ήταν η καλύτερη
εποχή για το yachting.
Το 1884 ιδρύεται μια από τις μεγαλύτερες ναυπηγικές
βιομηχανίες στον χώρο του yachting με το όνομα
Beneteau .
Οι ναυπηγικές βελτιώσεις και αλλαγές συνεχίστηκαν σε νέα ναυπηγήματα και με την βοήθεια νέων υλικών . Η
ανάπτυξη του Yachting και βέβαια όλων των ναυτικών κατασκευών επιταχύνεται με την χρήση του κόντρα πλακέ .
Εμφανίστηκαν πολλά σχήματα και μεγέθη σκαφών που διαδόθηκαν στο ευρύ κοινό λόγω της μεγάλης ταχύτητας
παραγωγής και του σχετικά χαμηλού κόστους παραγωγής.
ΠΟΛΥΕΣΤΕΡΑΣ
To 1932 o Games Slayter ανακαλύπτει την βιομηχανική εκμετάλλευση
του Fiberglas (Με ένα s) – δηλαδή της ίνας που περιέχεται στον σημερινό
πολυεστέρα. To 1935 συμφωνεί με την εταιρεία Corning και το 1936
παίρνουν την πατέντα . Παράλληλα, το 1936 στην εταιρεία DuPont, o
Carlton Ellis ανακαλύπτεται μια ρητίνη που μπορούσε να συνδυαστεί με
το Fiberglas .Ο Ray Greene της Owens Corning το 1937 θεωρείται ότι ήταν
ο πρώτος που κατασκεύασε πολυεστερικό σκάφος. Το 1939 οι Ρώσοι
κατασκευάζουν ένα επιβατικό πλαστικό σκάφος και οι ΗΠΑ
κατασκευάζουν μια άτρακτο και τα φτερά ενός αεροπλάνου. To 1942 o
Ray Greene παλαιός συνεργάτης της Owens-Corning κατασκεύασε to
Rebel 16 ένα πραγματικό πολυεστερικό σκάφος. Το 1947 η SWAN
έφτιαξε ένα μικρό καταμαράν. Ο Ray Greene έκανε την δική του
ναυπηγική εταιρεία και έφτιαξε ένα σκάφος 25 ποδών σε σχέδια
New Horizons
Sparkman & Stephens ονομάζοντας το New Horizons. Κατασκεύασε 175 σκάφη. Περίπου τα τέλη του 1959
εμφανίστηκαν στην αγορά τα μαζικά σκάφη με κατασκευή από πολυεστέρα. Η αγορά βέβαια κυριολεκτικά
απογειώθηκε σε ασύλληπτα νούμερα με την παρουσία του πολυεστέρα, την παρουσία αλουμινίου και των
ανοξείδωτων μεταλλικών των σκαφών.
Με την εξάπλωση του τουρισμού και yachting σε παγκόσμιο επίπεδο οι εταιρείες επιδίδονται από τότε σε ένα
φρενήρη ρυθμό κατασκευών . Με την δύναμη των υπολογιστών και την σύγχρονη ναυπηγική τεχνολογία η
ασφάλεια στην ναυσιπλοΐα ξεπερνάει κάθε προηγούμενο.
Ο θαλάσσιος τουρισμός-Yachting πλέον αποκτά μια δυναμική σε μεγέθη βιομηχανίας. Η αλλαγή του τρόπου
μαζικής κατασκευής σκαφών , από την τοποθέτηση πολυεστερικών ινών με το χέρι, έφτασε στην ρομποτική
τοποθέτηση, οδήγησε σε μείωση της τιμής των σκαφών αναψυχής , άρα απευθύνεται πλέον σε μεγαλύτερη μερίδα
υποψήφιων αγοραστών.
Τώρα πλέον ο τρόπος ζωής και διασκέδασης και το άθλημα που ονομάζεται ιστιοπλοΐα και γενικότερα σκάφη
αναψυχής, έχει κατακτήσει πολλά εκατομμύρια ανθρώπων παγκοσμίως, και με την παρουσία των λεγομένων
εξωτικών υλικών, τα πειράματα και οι βελτιστοποιήσεις συνεχίζονται